Maiju tradicionālā medicīna un svētais kakao.
Kakao ir tradicionālās medicīnas augs Centrāl un Dienvidamerikas tautu dziedniecības tradīcijā. Bieži runājot par kakao mēs dzirdam pieminot dažādas senas maiju leģendas, vēsturiskus stāstus par maiju un azteku valdnieku attiecībām ar kakao. Tomēr arī mūsdienās kakao kā augu valsts medicīna nav vēsture vai leģenda priekš esošās maiju tradīcijas. Tradīcija par svētā kakao un uguns ceremonijām ir dzīva joprojām, un tās krietni atšķiras no šajpus modernā pasaulē jau ierasto.
Reiz man laimējās satikties ar Gvatemalas maiju/Maya Qui-che pēcteci, kakao un uguns ceremoniju vadītāju, dziednieci un maiju kalendāra dienu glabātāju - Nana Marina Cruz. Tas ļāva man paplašināt redzējumu par kakao maiju tradicionālā medicīnā un izveidot saikni ar kakao enerģiju no Gvatemalas zemēm, vēlāk radot iespēju pacienāt ar šo brīnumaino kakao cilvēkus arī Latvijā.
Tikšanās un pieredze Nana Marina Cruz vadītajā kakao, tabakas un uguns ceremonijās bija nozīmīgs saslēgums. Satiekot Nanu es pieredzēju arī to, ko sauktu par dejavu brīdi, par sajūtu, ka atpazinu gan viņas enerģiju gan viņas tēva (nu jau miruša) - Tata Pedro Cruz. Un šī ir pieredze un saslēgumi ir aiz burtu un vārdu krājumu izpratnes, tāpēc nemēģināšu atburtot. :)
(Foto no personīgā arhīva).
Tata Pedro bija viens no pēdējiem autentiskajiem Gvatemalas maiju Tzʼutujil. Pasaulē atzīts garīgo zināšanu nesējs un pasaules miera starptautiskais vēstnieks. Viņa mācībās ietilpa maiju kultūra, kosmoloģija, svētie kalendāri un senās mutvārdu maiju zināšanas.
„Lai ko tu dari, lai vienmēr viss ar mīlestību.” tas bija teiciens, ko Tata Pedro Cruz mēdza atkārtot
Kas tad ir maiju tradicionālā medicīna? Kas tajā ietipst? Ko ar to saprot?
Tata Pedro Cruz par Tradicionālo medicīnu: „Mēs esam pieraduši vienmēr pateikties, vienmēr jautāt atļauju senčiem, pirms uzsākt jebko, pat pirms uzsākt dienu. Mūsu senči strādāja ar ciklu laikiem. Un mēs vienkārši ejam tajās pēdās, kurās gāja mūsu senči. Viņi atstāja nospiedumus nevis papīrā, bet akmeņos, svētajos augos un kokos, dabas ārstnieciskos (medicīnas) augos, un tas ir tur, kur viņu vēstījumi ir atstāti, un viņi runā caur visām šīm lietām, kā Māte Zeme runā. Kā gaiss runā, Tētis Saule runā, Vecmāmiņa Mēness runā, Māte Zeme runā. Visam ir Gars un visam, kam ir Gars runā. Visam, kam ir Gars, to nevar dzirdēt, nevar redzēt, nevar sataustīt, bet tu vari just to un tu vari dzīvot tajā. Un tas ir medicīnas sākums, un viss ir medicīna.
Svētā tabaka: caur svētiem dūmiem, viss ir aromātisks, un ceļo caur telpai līdz Mātei Zemei, tā ir medicīna. Svētā tabaka runā. Dūmi, augi, visu, ko es paņemu rokās caur attīrīšanos “Ajaaw” - Lielo Garu. Es vienmēr aicinu “Ajaaw”, Debesu sirdi, Zemes sirdi, Udens sirdi, Uguns sirdi, 4 vējus, kurus mēs elpojam, uz mūsu dzīvo sirdi. Visu, ko saņem ķermenis.
Kermenis ir svēts, bet ķermenis saņem arī traumas, tas kļūst piesārņots. Pirms iebrukuma (the invasion) nebija piesārņojuma, mūsu senči to zināja. Piesārņojums atnesa šķelšanos, dusmas, naidu. Un šis piesārņojums atnes visas saslimšanas. Un tas atnes problēmas dzīvē: dusmas, nošķeltību, konfliktus, tās ir īstas saslimšanas un tās iebrūk pasaulē. Mūsu senči ir viss, ko mēs šeit redzam, augi, ziedi, koki zied. Kur ir ziedi, tur ir medicīna. Kur ir lapas, ir svētie augi. Koki, kas dod augļus, tas viss ir medicīna. Bet tu sāc to lietot vienmēr ar lielu cieņu Ajaaw. Ajaaw ir Dievs. Mūsu senči saka Ajaaw, jo tam pieder viss, tas ir Lielais Gars.
Mūsdienās ir neārstējamas slimības, hroniskas saslimšanas, saslimšanas eksistē, jo ir konflikts, jo ir sašķelšanās (of the division), atšķirīgas intereses, ko visu radīja cilvēki, kas arī ir mūsu brāļi, bet tie nedomā par mums, viņi nedomā par cilvēci. Viņi nedomā par palīdzību. Viņi nedomā par mīlestību. Jo mīlestība ir palīdzība. Un viņi ir necilvēcīgi, viņi var atņemt pat dzīvību. Un tāpēc medicīna ir mūsos, tā ir mūsu rokās. Medicīna ir uguns un ūdens, jo uguns ir ūdens, un ūdens ir uguns. Ja nav uguns, nav arī ūdens, nav ēdiena. Udens ir dualitāte un arī uguns tāds ir. Visi augi, viss, ko tu redzi ir medicīna. Visu ko tu gatavo! Un kā tu gatavo? Ar uguni un ūdeni. Mūsu elpa, tas ir gaiss, tā ir Ajaaw elpa, kas mums tiek dota, lai tas varētu ienākt šajā pasaulē. Tā padara mūs darbīgus, runājošus, kustīgus un dod mums labas domas. Tā ir medicīna. Un tas ir tāpēc, kā viena no labākām ir tabakas medicīna, svētais uguns, svētais ūdens un tādā veidā viss ir medicīna. un tā ir medicīna, ar kuru es varu dalīties ar visiem brāļiem un māsām. Vienmēr vienoti. Jo vienotība ir mūsu senču zināšanas, un no turienes nāk medicīna. Tās ir medicīnas saknes.
Viss ko mēs redzam, Svētais kakao, auglis, ir svētā medicīna. Iekš saknēm ir medicīna. bet mums vienmēr pie tās jāpieiet ar ticību. Cilvēkam, kuram ir ticība ir viss. Ir saslimšanas, kurām mediķi nevar atrast medikamentus. Bet svētā uguns visu var izārstēt un visam ir risinājums. Visam ir sākums un visam ir beigas. Un tas ir tas, ar ko es vēlējos ar jums padalīties. Un atcerieties, ja mēs meklēsim visu caur savām šaubām, mēs nekad neko neatradīsim. Bet ja mēs iesim un meklēsim ticībā, mēs atradīsim medicīnu. Tādas ir manas domas. Tās ir mūsu senču zināšanas, kurām mēs sekojam un sekosim, un tam nav gala. Un jebkurā momentā es varu aiziet (nomirt), bet ir citi, kas nāks un ies pēc manis un turpinās runāt par medicīnu, turpinās lietot medicīnu, un vienmēr ar Ajaaw aicinājumu un atļauju. Nerunā PAR Dievu, nesludini to, bet runā ar viņu un tu JŪTI VIŅU. Maltiox (paldies)!”
Heart & Mind Festival laikā, 2020. gada 21. dec.///Tulkoja Liene.
Atgādināšu to, ko saka man pazīstami senču tradīciju nesēji un zemes zināšanu glabātāji, viņi necenšas uzspiest mums savas tradīcijas un kultūras, tāpēc nebaidoies par to. Viņi aicina mūs atdzimst savējā. iedvesmot ar savu dzīvo tradīciju un patiesu dzīvošanu tajā.
Mēs savā sirdī ESAM MEDICĪNA šaj pasaulei.
Spied šeit, lai tiktu pie savas KAKAO MEDICĪNAS